Blog: Wat maakt een cabrio zo leuk, wat zijn de voordelen en de nadelen

Als de temperatuur stijgt naar rond de 14 graden Celcius zie je de cabrio’s weer in veelvoud de weg op komen. De uit hun winterslaap ontwaakte automobielen zijn vaak een lust voor het oog. Nu in de zomer lijkt het wel of er steeds meer cabrio’s bij komen. Een cabrio is er in verschillende soorten en maten. Wat maakt een cabrio zo leuk, wat zijn de voordelen en de nadelen.

Vrijheid

Het rijden in een ‘open’ auto geeft je het gevoel van vrijheid. De kap omlaag, de zon op het gezicht en de wind door de haren. Genieten van het landschap, mooie landelijke wegen en de heerlijke geur van de lente/zomer maken het rijden in een cabriolet tot een waar feest.

Minder ongevallen

Uit onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat een cabriobezitter minder snel te maken heeft met schades. Maar liefst 31% van de eigenaren hebben aangegeven nog nooit schade te hebben gereden. Bij een normale personenauto ligt dat cijfer op 14%. Tevens blijkt uit dat onderzoek dat cabriorijders gelukkiger zijn dan ‘gewone’ automobilisten.

Softtop

De voordelen van een softtop zijn dat ze vaak sterker, geïsoleerder en weersbestendiger zijn dan men in eerste instantie denkt. Bovendien komt het echte cabriogevoel toch wel naar boven bij een cabrio met een stoffen kap. Nadelen hebben deze moderne kappen eigenlijk niet meer.
Riemersma cabrio blog

Hardtop

Een eerste generatie hardtop heeft als voordeel dat deze minder windgeruis laat horen dan de stoffen daken van toen. De nadelen zijn echter dat de bagageruimte een stuk kleiner is en dat voor veel mensen het ‘cabriogevoel’ minder sterk aanwezig is. Minder zicht door een verder doorlopende raamstijl behoort ook tot één van de nadelen.

Toename in cabrioverkoop

Eindelijk weer een toename in de cabrioverkoop. Sinds 2012 daalde de verkoop van nieuwe cabrio’s namelijk jaarlijks. Is er een trend te bespeuren? Absoluut! In 2007 was 72 procent van alle nieuw verkochte cabrio’s een auto met een metalen klapdak, beter bekend als de CC (Coupé-Cabriolet). Nu is een softtop veel populairder. De stoffen cabriodaken van nieuwe cabrio’s zijn tegenwoordig zo goed dat ze nauwelijks

Kosten

Een cabrio is niet duurder dan het rijden in een gewone auto. Wel is de aanschafwaarde wat hoger maar daar zie je ook wat van terug in de restwaarde. De enige kosten bij een softtop die additioneel zijn, zijn die van het impregneren. Dit zal eens in de twee jaar moeten gebeuren om de kap in optimale staat te houden. De kosten hiervan liggen rond de € 150. Hierdoor is een garage ook niet noodzakelijk, want de kap is dan goed beschermd.
Wil je weten wat een nieuwe cabrio als leaseauto zou gaan kosten ? Vul dan hier het formulier in !

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zomervakantie: 5 tips voor veilig en ontspannen file rijden

Je nieuwe auto kiezen; waar let je nou echt op?

Een succesvolle autovakantie: zo zou je het kunnen doen!